:: مقاله مرتبط با : جلد 6 ، شماره 5 , 5
Analyzing the relationship between text and image in Farida Khalatbari's picture books
نویسندگان :
نسرین واحدی1، جعفر توکلی2،کارشناسی ارشد ادبیات کودک و نوجوان(مسئول)1، مدرس دانشگاه2
تعداد صفحات : 11
چکیده :
کتابهای تصویری با به کارگیری همزمان دو عامل متن و تصویر برای انتقال مفاهیم به کودکان همواره دارای قدرت جذب بینظیری بودهاند. اشــکال گوناگون همنشــینی متن و تصویر، انواع متفاوتی از کتابهای تصویری را به وجود آورده اســت. پژوهش پیش رو بر پایۀ نظریۀ «برهمکنش متن و تصویر» ماریا نیکایوا و کارول اسکات بنا شده است. براساس این نظریه پنج نوع رابطه میان متن و تصویر وجود دارد که عبارتند از: رابطۀ قرینۀ تکمیلی، افزایشی، ترکیبی و تقابلی. این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است و به تحلیل روابط متن و تصویر در کتابهای تصویری فریده خلعتبری میپردازد. در بررســیهای صورت گرفتــه، پر کاربردترین رابطۀ ممکن بین متن و تصویر به ترتیب به رابطۀ تکمیلی، افزایشی، ترکیبی و مشترکا قرینهای و تناقضی تعلق دارد. در چهار کتاب اتوبوس عوضی، این همانی، پیر چنگی، پیشی و موشی رابطۀ متن و تصویر متناسب با نیاز مخاطب و در جهت افزایش سواد ذهنی و تصویری کودک انتخاب شده است. تعدد رابطۀ تکمیلی در کتاب جمشید و خورشید نتوانسته به گسترش معنای متن کمک کند.
موضوع : علوم انسانی
کلمات کلیدی : رابطۀ متن و تصویر، کتابهای تصویری، تئوری برهمکنش متن و تصویر.
مراجع :
تعداد بازدید از مقاله : 14
تعداد دانلود فایل : 5
© کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد .
طراحی و پیاده سازی شده توسط : فرازنت ( پورتال آنلاین مدیریت و داوری مجله ) ویرایش 7.1