هیات تحریریه

مریم ابوالقاسمی: دانشیار دانشگاه شهید بهشتی. ایران.

سید بطال اورلو : استاد دانشگاه وان. ترکیه

مه دخت پورخالقی چترودی:  استاد دانشگاه فردوسی مشهد. ایران

سعید حسامپور:  استاد دانشگاه شیراز. ایران

 حمید رضایی: دانشیار دانشگاه پیام نور. ایران

پروین سلاجقه: دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی. ایران

مریم شریف نسب: دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی. ایران

مصطفی صدیقی: دانشیار دانشگاه هرمزگان. ایران

 علی عباسی: استاد دانشگاه شهید بهشتی. ایران

 ماجده العنانی: استاد دانشگاه حلوان. مصر

 علیرضا فولادی: دانشیار دانشگاه کاشان. ایران

یحیی قائدی. دانشیار دانشگاه خوارزمی. ایران. 

محمدرضا نجاریان: استاد دانشگاه یزد. ایران

فاطمه مدرسی : استاد دانشگاه ارومیه. ایران. 

 

معرفی مجله

دو فصلنامه  «پژوهش در ادبیات کود ک و نوجوان » یکی از مجلات علمی تخصصی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان است. این نشریه  با داشتن  مجوز رسمی به شماره  ۸۵۸۲۴  از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجوز داخلی کمیته ناظر بر نشریات  دانشگاه شهید بهشتی در تاریخ ۱۳۹۷/۶/۲۲ آغاز به کارکرده است. تلاش بر آن است تا با همکاری و حمایت  انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران مسیر علمی پژوهشی شدن این نشریه به زودی هموار شود. 
هدف اصلی نشریه، انتشار و ترویج نتایج پژوهش‌های  مرتبط  با حوزه ادبیات کودک  و نوجوان است. مخاطبان اصلی این مجله را استادان، پژوهشگران، متخصصان، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دیگر افرادی تشکیل می‌دهند که به موضوع مطالعات کودکان و ادبیات کودک و نوجوان علاقه مند هستند. 



    کشور محل چاپ: ایران - تهران
    فرمت:  الکترونیکی، کاغذی محدود
    درصد پذیرش مقالات: 30%
    وضعیت چاپ:  الکترونیکی، کاغذی محدود
    زبان نشریه: فارسی و انگلیسی 
    نوع نشریه: نشریه علمی
    دسترسی رایگان و آزاد به مقالات: بلی
    نمایه شده: بلی
    زمان داوری: حداقل یکماه

ISSN : 2384- 2783

شماره جاری

مقاله پژوهشی علوم انسانی
1. برخی از ویژگی های شعر کلاسیک کودک و نوجوان ایران

علی ارمغان

دوره 7 شماره 7 - پاییز و زمستان 1401
چکیده
  شاعران و نویسندگان سنت گرا اغلب برداشت ویژه ای از مفهوم و دوران کودکی و نوجوانی داشته اند و به تبع این برداشت آثاری نیز که برای این دسته از مخاطبان خلق کرده اند ویژگی های خاصی دارد. کلاسیسم ، از مکتب‌ بیشتر

مشاهده مقاله | اصل مقاله (687.90K)
مقاله پژوهشی علوم انسانی
2. بررسی اغراض ثانویه در پنج اثر حمیدرضا شاه آبادی

زهرا اخلاقی

دوره 7 شماره 7 - پاییز و زمستان 1401
چکیده
  زبان، یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی انسان است که از طریق آن، می‌تواند با خود و با دیگری ارتباط برقرار کند. یکی از نمودهای زبان، سخن و کلام است که کارکردهای مختلفی دارد و یکی از برجسته‌ترین بخش‌های زبا بیشتر

مشاهده مقاله | اصل مقاله (348.11K)
مقاله پژوهشی علوم انسانی
3. بررسی تطبیقی افسانه «ماه‌پیشونی» و افسانه «خاکسترنشین»

عفت نجارنوبری

دوره 7 شماره 7 - پاییز و زمستان 1401
چکیده
  زبان آثار محصول فرهنگی است که نقش‌های گوناگونی را در قالب ادبیات داستانی یا غیرداستانی که گویای الگوهای رفتاری هر جنس است به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم آموزش می‌دهد. در این پژوهش سعی کرده‌ایم با انتخاب د بیشتر

مشاهده مقاله | اصل مقاله (285.86K)
مقاله پژوهشی علوم انسانی
4. ارزیابی تاثیر اقلیم در بازتولید ادبیات بومی با تمرکز بر بازخورد های تربیتی و پرورشی کودکان و نوجوانان

عبدالرضا علی جانی، راضیه آذرمی

دوره 7 شماره 7 - پاییز و زمستان 1401
چکیده
  نظر به سرعت و شتاب تکنولوژی در عصر حاضر و استفاده بیش از حد و گاهاً بی رویه جامعه بشری از این تکنولوژی در جهان امروزی و بخصوص در حیطه کودکان و نوجوانان ، آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم و آیین های ملی و بیشتر

مشاهده مقاله | اصل مقاله (281.81K)
مقاله پژوهشی علوم انسانی
5. تحقیقی بر اقتباس از بوستان و گلستان سعدی برای کودک و نوجوان در آثار مژگان شیخی (گروه سنی ج-د 1391-1381)

مریم جلالی، مهرالسادات طباطبایی

دوره 7 شماره 7 - پاییز و زمستان 1401
چکیده
  نظر به آثار پیشینیان و انتقال مفاهیم آن به ویژه برای کودکان و نوجوانان امری مهم است که به شیوه‌های گوناگون مورد توجه بوده است. یکی از شیوه‌های مؤثر برای این کار که با استفاده از آن می‌توان آثار کهن اد بیشتر

مشاهده مقاله | اصل مقاله (298.50K)
مقاله پژوهشی علوم انسانی
6. جایگاه ادبیات کودکان در کتابهای فارسی اول تا سوم دبستان

علی‌اصغر ارجی

دوره 7 شماره 7 - پاییز و زمستان 1401
چکیده
  ادبیات روش خاصی برای آفریدن و تولید معناست. این منطق زیباشناسانه ساحت عظیمی از دانش‌ها، پندارها، تناسبات و نظام‌واره‌های تازه را در خود نمایان می‌سازد و به طبیعتاً این قدرت را دارد که عمیق‌ترین و قوی‌ بیشتر

مشاهده مقاله | اصل مقاله (283.78K)
مقاله پژوهشی علوم انسانی
7. حرکت از ساختار به سمت معنا و دوقطبی‌های ضمنی تا مشخصه‌های ادبیات کودک جهانی

مرتضی شمس‌آبادی

دوره 7 شماره 7 - پاییز و زمستان 1401
چکیده
  داستان، پیش از آنکه به عنوان یک داستان تلقی شود، یک روایت است. به همین دلیل در نظر آوردن اصول روایت‌‌شناسی برای هر نویسنده و منتقدی ضرورتی انکار‌‌ناپذیر است. از دیگر سو مهمترین و حساس‌‌ترین مخاطبان دا بیشتر

مشاهده مقاله | اصل مقاله (371.56K)
مقاله پژوهشی علوم انسانی
8. مقایسه درون‌مایه‌های داستان کودکان در ایران و مصر با تأکید بر آثار هوشنگ مرادی کرمانی و یعقوب الشارونی

امیر چناری، امانی ابو السعود

دوره 7 شماره 7 - پاییز و زمستان 1401
چکیده
  موضوع پژوهش حاضر مقایسه درون‌مایه‌ داستان‌های کودکان در ایران و مصر با تأكيد بر آثار هوشنگ مرادی کرمانی و یعقوب الشارونی است. داستان‌های کودکان نقش بنیادین و سازنده در تکوین میراث و هویت فرهنگی و ادبی بیشتر

مشاهده مقاله | اصل مقاله (283.12K)
مقاله پژوهشی علوم انسانی
9. شناسایی ابعاد تجربه بازدیدکننده موزه متناسب با ابزار تفسیری کمیک و مانگا برای مخاطب کودک و نوجوان

پرنیان شکاری، مرضیه حکمت

دوره 7 شماره 7 - پاییز و زمستان 1401
چکیده
  بنیاد تجربه بازدیدکننده در موزه از تلاقی سه زمینة شخصی، فیزیکی و اجتماعی-فرهنگی است. این تجربه‌ متناسب با گروه‌های سنی مختلف مخاطب ‌رخ می‌دهد که با علایق متنوع و انتظارات و نیازهای مشترک به موزه می‌آی بیشتر

مشاهده مقاله | اصل مقاله (444.47K)
مقاله پژوهشی علوم انسانی
10. مهارت‌پروري در دانش‌آموزان: ضرورت عصر انقلاب صنعتي چهارم

اعظم زرین

دوره 7 شماره 7 - پاییز و زمستان 1401
چکیده
  با ورود به عصر انقلاب صنعتی چهارم و ظهور فناوری‌های پیشرفته آن و تاثیرات گسترده و چشمگیر آن بر حوزه مشاغل، برنامه‌های درسی مدارس نیز وارد چالش جدی شده است. زیرا نظام‌هاي آموزشي در دنیا پی برده‌اند که بیشتر

مشاهده مقاله | اصل مقاله (322.62K)
مقاله پژوهشی علوم انسانی
11. کنشگران زن درحکایت‌های مرزبان‌نامه براساس الگوی کنشی گریماس و مناسب سازی آن‌ها برای کودکان

نرگس جابری‌نسب، فاطمه خدارحمی

دوره 7 شماره 7 - پاییز و زمستان 1401
چکیده
  مرزبان‌‌‌نامه اثر مرزبان بن رستم از جمله آثاری است که قابلیت‌‌‌های ادبی چشمگیری از منظر ساختار ادبی و زیبایی‌‌‌شناسی دارد. این مجموعه حکایت‌‌‌ها حاصل بازنویسی است که توسط سعدالدین وراوینی در قرن هفتم بیشتر

مشاهده مقاله | اصل مقاله (398.27K)
مقاله پژوهشی علوم انسانی
12. متن‌شناسی دو داستان «ماشو در مه» و «هستی» فرهاد حسن‌زاده بر اساس نظریه کنش گفتار سرل

سحر حسین‌زاده، بتول واعظ

دوره 7 شماره 7 - پاییز و زمستان 1401
چکیده
  داستان «هستی» و «ماشو در مه» با مخاطب داستانی نوجوان، دربردارنده انواع مختلفی از کنش‌‌‌‌های زبانی هستند که هر یک می-تواند هدفی متفاوت را در ژرف‌‌‌‌ساخت خود داشته باشد. بررسی هر یک از این داستان‌‌‌‌ها بیشتر

مشاهده مقاله | اصل مقاله (414.90K)
مقاله پژوهشی علوم انسانی
1. رابطة طبیعت و انسان در شعر کودک با تکیه بر اشعار کُردی یونس رضایی و محمّد رسولنیا

مریم ابوالقاسمی، حسنا خورشیدی

دوره 6 شماره 6 - شماره 6 نشریه
چکیده
  طبيعت بكر و زيباي مناطق كُردنشين و تنوّع گونه هاي طبيعي در اين مناطق، زمينه را براي پرورش تخيّل شاعرانه و بازتاب آن در شعر كودك فراهم ساخته است . شعر كودك در ادبيات كُردي، پيوندي عميق و ناگسستني با طب بیشتر

مشاهده مقاله | اصل مقاله (414.90K)
مقاله پژوهشی علوم انسانی
2. تأملی در داستان بلند «فرشته‌ها از کجا می‌آیند؟» نوشته مصطفی خرامان

رامونا میرحاجیان مقدم

دوره 6 شماره 6 - شماره 6 نشریه
چکیده
  این مقاله به نقد و بررسی داستان بلند "فرشته‌ها از کجا می‌آیند؟" نوشته مصطفی خرامان پرداخته است. پس از ذکر خلاصه‌ای از داستان، اطلاعات نشر و نویسنده، درون‌مایه و عناصر داستانی بررسی شده است. داستان «فر بیشتر

مشاهده مقاله | اصل مقاله (414.90K)
مقاله پژوهشی علوم انسانی
3. بررسی «عنوان»در داستان های فلسفه برای کودکان با تکیه بر نقش عوامل برون متنی

رقیه زمان پور، جهانگیر صفری، حمید رضایی

دوره 6 شماره 6 - شماره 6 نشریه
چکیده
  در داستان‌های فلسفه برای کودکان (فبک)، همه عناصر داستانی اعم از عنوان، درون‌مایه و شخصیت‌پردازی، ویژگی‎هایی متناسب با معیارهای برنامه فلسفه برای کودکان دارند و در راستای اهداف فلسفی این برنامه قرار می بیشتر

مشاهده مقاله | اصل مقاله (414.90K)
مقاله پژوهشی علوم انسانی
4. بررسی فرانقش‌های شش‌گانه هلیدی در ترانه‌بازی «اشتر به چَراست»

مصطفی رحماندوست، زهرا داوری

دوره 6 شماره 6 - شماره 6 نشریه
چکیده
  نظریه نقشگرای هلیدی از نظریه‌های مهم در زبان‌شناسی به شمار می‌رود. هلیدی در این نظریه از زاوایای گوناگونی به بافت و معنای درون‌متنی و برون‌متنی کلام می‌نگرد و برای هر گزاره، سه فرانقش اندیشگانی و بینا بیشتر

مشاهده مقاله | اصل مقاله (414.90K)
مقاله پژوهشی علوم انسانی
5. بررسی نشریات کودک و نوجوان در دهه هفتاد شمسی

ندا عابد

دوره 6 شماره 6 - شماره 6 نشریه
چکیده
  مطبوعات را رکن چهارم دموکراسی، چشم بینای جامعه و آیینه‌ی تمام نمای شرایط هر دوران تعریف کرده‌اند.همه این تعریف‌ها دال بر دو ویژگی هستند، نخست انعکاس شرایط موجود جامعه و دوم ابعاد آموزشی و سرگرم‌کنندگ بیشتر

مشاهده مقاله | اصل مقاله (414.90K)
مقاله پژوهشی علوم انسانی
6. گروفالو، از قصه تا درام بررسی ساختار روایی داستانِ مصور و فیلمِ انیمشنِ «گروفالو» اثرِ جولیا دونالدسون همراه با ارائه‌ی طرحی پیشنهادی برای تبدیل آن به نمایشنامه

بهرام جلالی پور

دوره 6 شماره 6 - شماره 6 نشریه
چکیده
  اقتباس از قصه‏های عامیانه، افسانه‏ها و اسطوره‏های کهن سابقه‏ای به طول عمر تئاتر دارد. در حوزه‌‌ی تئاتر کودک و نوجوان شاید بیش از هر حوزه‌ی دیگری اقتباس صورت می‏گیرد. اما، حداقل در ایران، کمتر اتفاق می بیشتر

مشاهده مقاله | اصل مقاله (414.90K)
مقاله پژوهشی علوم انسانی
7. بررسی و تحلیل آثار داستانی کودک و نوجوان احمد اکبرپور از منظر عناصر داستان

فاطمه صادقی نقدعلی علیا، سروین معاف پوریان

دوره 6 شماره 6 - شماره 6 نشریه
چکیده
  احمد اکبرپور از نویسندگان خلاقِ حوزه‌ی کودک و نوجوان است که با استفاده از تکنیک‌های مدرنِ داستان نویسی، فرم و ساختار داستان‌های کودک و نوجوان را از حالت سنتی خارج کرده است. پژوهش حاضر در کنار معرفی اک بیشتر

مشاهده مقاله | اصل مقاله (414.90K)
مقاله پژوهشی علوم انسانی
8. بررسی انتقادی رابطۀ متن و تصویر در مجموعۀ یک داستان تخیلی با مفهوم قرآنی

یاسمن آصفی، نگین علی‌نقیان جوزدانی

دوره 5 شماره 5 - شماره 5 نشریه
چکیده
  روابط متن و تصویر در آثار کودک و نوجوان یکی از موضوع‌های مورد بررســی و نقد ادبیات کودک و نوجوان اســت که نظریه پردازان این حوزه با ارائۀ نظریه‌هایی به آن پرداخته‌اند. همچنین در سال‌های اخیر، در حوزە بیشتر

مشاهده مقاله | اصل مقاله (414.90K)
مقاله پژوهشی علوم انسانی
9. نقش درست‌گویی قصه در جذب مخاطبان کودک و نوجوان

علی اکبر کمالی نهاد

دوره 6 شماره 6 - شماره 6 نشریه
چکیده
  قصه‌ها بخشی از گذشتة جذاب پدران، مادران و بزرگسالانی هستند که روزگاری با آن‌ها زندگی کرده‌اند و از حوادث آنها تجربه‌هایی برای زندگی واقعی خود برگزیده‌اند. بزرگترها امروز در ساختی متفاوت و به‌گونه‌ای د بیشتر

مشاهده مقاله | اصل مقاله (414.90K)
مقاله پژوهشی علوم انسانی
10. خوانش هفت‌خان و هفت‌رزم اثر زهره پریرخ و نیلوفر میر‌محمدی، بر اساس نظریه‌ی اقتباس لیندا هاچن

محمدرضا نویدی مهر، لیلا خیامی

دوره 6 شماره 6 - شماره 6 نشریه
چکیده
  اقتباس از داستان‌های شاهنامه در ادبیات کودک و نوجوان بسیار پرکاربرد است. از حیث کیفی جز معدودی از آثار شاخص، عمده‌ی آثار بدون خلاقیت و نوآوری، سطحی، ضعیف و تنها شامل خلاصه‌نویسی و ساده‌نویسی پیش‌متن ا بیشتر

مشاهده مقاله | اصل مقاله (414.90K)

شماره های فصلنامه

شماره جاری :
دوره 7 : شماره 7 ، پاییز و زمستان 1401


مقالات پر بازدید

شناسنامه نشریه

ISSN:2384-2783
صاحب امتیاز و مدیر مسئول
:  دکتر مریم جلالی 
با همکاری انجمن ترویج زبان و ادب فارسی و دانشگاه شهید بهشتی

سردبیردکتر مه دخت پورخالقی چترودی 


 

صاحب امتیاز

پایگاه های نمایه ساز

آمار بازدید