:: مقاله مرتبط با : جلد 5 ، شماره 4 , 4
Analyzing the content of the themes and characteristics of Roni's story of a swallowed piano with an emphasis on educational and educational issues
نویسندگان :
محمد پاکنهاد1، حسین حسنی2،استادیار زبان و ادبیات فارسی فرهنگیان تهران(مسئول)1، استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی یزد2
تعداد صفحات : 23
چکیده :
این پژوهش به دنبال این اســت که مضامین و ویژگیهای یکی از آثار مربوط به ردۀ سنی نوجوانان با عنوان رونی یک پیانو قورت داده نوشتۀ تیمور آقامحمدی را تجزیه و تحلیل کند تا مشخص شود که نویسندۀ آثار ادبی چگونه میتواند مقاصد خود را در زبانی زیبا و در قالبی روایی ارائه دهد و به این وسیله اثرگذاری لازم را در تعلیم و تربیت فراگیر و افزون ســازد. روش پژوهش «تحلیل مضمون» اســت. پژوهشگر در این روش مباحث مهم مطرح شده در متن را استخراج میکند. در این روش، گردآوری دادهها از طریق اسناد کتابخانهای و متنی انجام گرفته و الگوی ساختمان مقاله الگوی نقد و تحلیل اثر هنری بوده است. در بررسی و تحلیل رمان رونی به شیوۀ تحلیل مضمون تعداد 188 کد اولیه استخراج شــد. این کدهای اولیۀ باز (مصداقها و جملات) در قالب 157 مضمون محوری دستهبندی شدند که در قالب تعداد 16 مضمون گزینشی تلخیص شدند. پس از بازبینی مجدد مضمونها الگوی نهایی درونمایه رمان رونی نشان میدهد که چهار مضمون اصلی این رمان شامل مضامین: تربیتی و آموزشی، اجتماعی و خانوادگی، فرهنگی، ادبی و هنری و بیست مضمون فرعی آن شامل مضامین: تعلیم و تربیت، آموزشی، دینی، اخلاقی، روانشناسی، ارتباطات و هنجارها، فرهنگ ایرانی، فرهنگ سایر ملل، فضای مجازی، ادبیات، موسیقی، تعاملات روزانه، اقتصاد و معیشت، خانواده، آداب اجتماعی، صلح و دوستی، انتقاد و مطالبهگری، اینترنت، سبک زندگی، مهارتهای زندگی است.
موضوع : علوم انسانی
کلمات کلیدی : تحلیلمحتوا، مضمون، داستان رونی، تربیت، آموزش، ادبیات.
مراجع :
تعداد بازدید از مقاله : 9
تعداد دانلود فایل : 2
© کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد .
طراحی و پیاده سازی شده توسط : فرازنت ( پورتال آنلاین مدیریت و داوری مجله ) ویرایش 7.1