:: مقاله مرتبط با : جلد 2 ، شماره 1 , 1



نویسندگان :
مجتبی دماوندی1، زینب سنبلی2،
دانشیار دانشگاه شهید بهشتی(مسئول)1، کارشناس ارشد ادبیات کودک دانشگاه شهید بهشتی2
تعداد صفحات : 10
چکیده :

نماز اصلی ترین وظیفه هر مسلمان در زمره یکی از پایه های فروع دین اسالم معرفی شده است؛ لذا برای آشنایی و آموزش آن، آغاز آن را از دوران کودکی بهترین زمان می دانند. روند آموزش این فریضه از خانواده آغاز می شــود؛ اما با توجه به شالوده جامعه که برمبنای دین اسلام پایه ریزی شده است نهادهای دیگری نیز در آموزش آن وارد می شــوند که یاری دهنده و در بعضی موارد جایگزین خانواده در این امر می گردند. در بین این نهادها نشریه های کودک و نوجوان قرار دارند که با توجه به رویکرد دینی جامعه و ویژگی های خاص مخاطبان، صفحاتی از مطالب آنها به بازتاب این فریضه در قالب آموزش و آشــنایی به کودکان و نوجوانان می پردازد. در این تحقیق تعدادی از نشریه های گروه خردسال و کودک که طی سال های 1380 تا 1385 به چاپ رسیده اند، انتخاب و با روش توصیفی تحلیلی به بازتاب های موردنظر پرداخته شده است. یافته ها نشان می دهد نشریه های بررسی شده جهت آشنایی مخاطبان با این فریضه دینی از دو گونۀ نوشتار ادبی بهره برده اند که در دو قالب منظوم و منثور نمود دارد. هرکدام از این قالب ها به دو شیوه داستانی و غیرداستانی ارائه شده اند. آموزش، بیان زیبایی های نماز، تشویق برای انجام آن، آشنایی با شیوه انجام این عمل و احکام مربوط به آن از جمله مضامین مشترک در گونه های مختلف نوشتاری است.



موضوع : علوم انسانی
کلمات کلیدی : نشریه، خردسال و کودک، نماز
مراجع :

تعداد بازدید از مقاله : 13
تعداد دانلود فایل : 6

سایر شماره ها

دوره 7 (پاییز و زمستان 1401) دوره 6 (بهار و تابستان 1401) دوره 5 (پاییز و زمستان 1400) دوره 4 (بهار و تابستان 1400) دوره 3 (پاییز و زمستان 1399) دوره 2 (بهار و تابستان 1399) دوره 1 (پاییز و زمستان 1398)

مقالات پر بازدید