:: مقاله مرتبط با : جلد 6 ، شماره 5 , 5

Analysis of the economic efficiency of cultural and literary works to be presented to children and teenagers




نویسندگان :
محی‌الدین آقاداودی1، علی سبحانی2،
دکترای تخصصی هنر اسلامی(مسئول)1، دانشجوی کارشناسی ارشد توسعه اقتصادی و برنامه‌ریزی2
تعداد صفحات : 13
چکیده :

امروزه صنایع خلاق فرهنگی نقش برجسته‌ای در رشد اقتصادی و از آن مهمتر توسعۀ فرهنگی کشورها ایفا می‌کنند، اما متأسفانه صادرات فرهنگی در کشورهای رو به توسعه مانند ایران جایگاه شایسته خود را نداشته و به راحتی فرصت بالقوۀ صادرات محصولات فرهنگی و تولیدات فکری به نتیجۀ مطلوب نمی‌رســد. پژوهش حاضر کارایی اقتصادی آثار فرهنگی و هنری خاق با محوریت آثار فرهنگی و ادبی کودکان و نوجوانان را مورد بررســی قرار داده است. مهم‌ترین پرسشی که پژوهش حاضر در جست و جوی یافتن پاسخی مناسب برای آن است، این است که آیا صنایع خلاق فرهنگی و به طور خاص‌تر رسانه‌های خلاق صوتی و تصویری از کارایی اقتصادی برخوردار هستند؟ پژوهش حاضر از حیث هدف بنیادی و با روش توصیفی-تحلیلی به انجام رسیده است. یافته‌اندوزی پژوهش حاضر متکی بر شیوۀ کتابخانه‌ای و شامل روش‌هایی همچون تحلیل اسنادی و فراتحلیل یافته‌های پژوهش‌های معتبر است. لازم به ذکر است که پیش‌فرض این پژوهش مبنی بر این است که طراحی و تولید آثار فرهنگی خلاق با محوریت آثار فرهنگی و ادبی برای ارائه به کودکان و نوجوانان مشروط بر داشتن توجیه اقتصادی کارا هستند. یافته‌های پژوهش بیان کنندۀ این است که هم در سطح خرد و هم در سطح کلان رابطۀ مثبت و معناداری بین تولید آثار فرهنگی ادبی برای کودکان و کارایی اقتصادی آنها در ایران مشاهده می‌شود. توصیۀ سیاستی این پژوهش اتخاذ ساز و کاری منسجم و مبتنی بر رعایت اصول علم اقتصاد و با توجه به ظرفیت‌های فرهنگی کشور برای افزایش طراحی و تولید صنایع خلاق فرهنگی است.



موضوع : علوم انسانی
کلمات کلیدی : کارایی اقتصادی، آثار فرهنگی و هنری، محصولات صوتی و تصویری.
مراجع :

تعداد بازدید از مقاله : 9
تعداد دانلود فایل : 4

سایر شماره ها

دوره 7 (پاییز و زمستان 1401) دوره 6 (بهار و تابستان 1401) دوره 5 (پاییز و زمستان 1400) دوره 4 (بهار و تابستان 1400) دوره 3 (پاییز و زمستان 1399) دوره 2 (بهار و تابستان 1399) دوره 1 (پاییز و زمستان 1398)

مقالات پر بازدید