:: مقاله مرتبط با : جلد 9 ، شماره 6 , 6
The role of correct storytelling in attracting children and adolescents audience
نویسندگان :
علی اکبر کمالی نهاد1،استادیار گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی . دانشگاه فرهنگیان. تهران. ایران1
تعداد صفحات : 149
چکیده :
قصهها بخشی از گذشتة جذاب پدران، مادران و بزرگسالانی هستند که روزگاری با آنها زندگی کردهاند و از حوادث آنها تجربههایی برای زندگی واقعی خود برگزیدهاند. بزرگترها امروز در ساختی متفاوت و بهگونهای دیگر بهعنوان قصهگو زیباییهایی را که خود درک کردهاند، به کودکان و نوجوانان هدیه میکنند. قصهگویی یکی از خواستنیترین کارهایی است که هرکس یکبار هم که شده آن را تجربه کرده است؛ اما قصهگویی صحیح، اصولی دارد که قصهگویان حرفهای برای جذب مخاطب و اجرای صحیح قصه، آنها را به کار میبرند. پژوهش حاضر با رویکرد مخاطبشناسی و درستگویی قصه، نقش این عوامل را بررسی کرده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد مؤلفههای کلامی و غیرکلامی مثل اعتماد به نفس و استقلال قصهگو، تعامل و ارتباط قصهگو با کودک و نوجوان، لحن و بیان قصهگو، صدای رسا و دلنشین، قدرت تصویرگری و فضاسازی، کاربرد زبان بدن در قصهگویی و دیگر ترفندها و ابتکارات قصهگویی، در ارائة بهتر قصه و جذب بیشتر مخاطب کودک و نوجوان مؤثرند.
موضوع : علوم انسانی
کلمات کلیدی : درستگویی، قصهگویی، مخاطبشناسی، کودک و نوجوان.
مراجع :
ارجی، علیاصغر. (1391). «متون باز، بسته، مطلوب کدام است؟». روشنان، دفتر چهاردهم، صص 49-32؛ امین دهقان، نسرین؛ پریرخ، مهری. (1382). «تحلیل محتوای کتابهای داستانی مناسب کودکان در گروه سنی ب با رویکرد کتاب درمانی». کتابداری و اطلاعرسانی، شمارۀ 24، صص74- 51؛ بختیاری، محمد. (1375). «نقش بازی در تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان». تربیت، شمارۀ 108، صص 15-17؛ تاجآبادی، رضا؛ رنجبری، صفرعلی. (1389). «سیری در هنر قصهگویی و شیوههای روایت قصه». نشریۀ کتاب ماه کودک و نوجوان، شمارۀ 161، صص73-63؛ رادبخش، ناهید؛ محمدیفر، محمد؛ کیان ارثی، فرحناز. (1392). «اثربخشی بازی و قصهگویی بر افزایش خلاقیت کودکان». نشریۀ ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، دورۀ دوم. شمارۀ 4، صص 195-177؛ رفیعی، سید محمدعلی. (1391). «مخاطبگرایی متعالی، نیازها، گسترهها، پیشنهادها». روشنان، دفتر چهاردهم، صص 79-50؛ سلیقهدار، لیلا. (1388). «آموزش؛ قصهگویی و قصهسازی برای کودکان». مجلۀ رشد آموزش پیش دبستانی، شمارۀ 3، صص35- 34؛ سیدآبادی، علیاصغر. (1385). عبور از مخاطبشناسی سنتی. چاپ اول. تهران: نشر فرهنگها؛ شمس، مرتضی؛ زابلیزاده، اردشیر. (1397). «نقش گویندۀ خبر ارتباطگر در جذب مخاطب و افزایش اثربخشی خبر تلویزیونی». مطالعات میانرشتهای ارتباطات و رسانه، شمارۀ 1، صص 64- 35؛ صادق زاده، محمود؛ زارع بیدکی، مریم. (1393). «بررسی اصلیترین ویژگیهای زبانی و تصویرآفرینی در اشعار رحماندوست». مطالعات ادبیات کودک، سال پنجم، شمارة 2، 106- 75 ؛ صلحجو، علی. (1389). «بلاغت مخاطب». جهان کتاب، سال پانزدهم، شمارۀ 254- 253، ص 75؛ صیادکوه، اکبر. (1399). مقدمه ای بر مبانی درست خوانی متن در زبان فارسی. چاپ اول. تهران: انتشارات دانشگاه فرهنگیان؛ عطاشی، عبدالرضا. (1397). «بررسی بلاغی دلالتهای زبان بدن در قرآن کریم». نشریۀ زبان و ادبیات عرب، شمارۀ 18، صص 166-149؛ گنججو، بهروز. (1368). «قصهگویی برای کودکان و اثرات آموزشی آن». نشریۀ پیوند، شمارۀ 121، صص 16-19؛ محجوب، محمد جعفر. (1386). ادبیات عامیانۀ ایران: مجموعه مقالات دربارة افسانهها وآداب و رسوم مردم ایران. به کوشش حسن ذوالفقاری، چاپ سوم. جلد 1و2. تهران: چشمه؛ مونتهرو، پاتریس. (1394). رازهای قصه گویی. ترجمة فرزانه فخریان، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان؛ نعمتی انارکی، داود. (1380). «نقش رسانههای گروهی در اطلاعرسانی و عوامل بروز بیاعتمادی مخاطب نسبت به خبر». پژوهشهای ارتباطی، شمارۀ 2، صص 214- 197.
تعداد بازدید از مقاله : 30
تعداد دانلود فایل : 10
© کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد .
طراحی و پیاده سازی شده توسط : فرازنت ( پورتال آنلاین مدیریت و داوری مجله ) ویرایش 7.1