:: مقاله مرتبط با : جلد 9 ، شماره 6 , 6

The relationship between nature and man in children's poetry based on the Kurdish poems of Yunus Rezaei and Mohammad Rasulnia




نویسندگان :
مریم ابوالقاسمی1، حسنا خورشیدی2،
دانشیار دانشگاه شهید بهشتی1، دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ارومیه2
تعداد صفحات : 103
چکیده :

طبيعت بكر و زيباي مناطق كُردنشين و تنوّع گونه هاي طبيعي در اين مناطق، زمينه را براي پرورش تخيّل شاعرانه و بازتاب آن در شعر كودك فراهم ساخته است . شعر كودك در ادبيات كُردي، پيوندي عميق و ناگسستني با طبيعت دارد. طبيعت و عناصر و اجزاي آن در شعر كودك به زبان كُردي همواره بالاترین منشا الهامات شاعرانه بوده است. اين حضور را مي توان در شخصيّت ها، فضا ،تم شعري، بُن مايه و موضوعات اصلي مشاهده كرد .در اين پژوهش كه به شيوه توصيفي - تحليلي صورت گرفته يافته هاي تحقيق در شعر دو شاعر مطرح در حوزه ادبيات كودك و نوجوان ( يونس رضايي و محمّد رسولنيا ) حاكي از آنست كه توصيف انواع و گونههاي مختلف حيوانات ، توصيف مظاهر مختلف طبيعي وگونه هاي متنوّع گياهان و درختان از بسامد بالايي برخوردار است. همچنين در بیان توصیفات و جنبه هاي آموزشي به کودکان،ظرافتهای بیشتری بكار برده اند ، شعر اين دو شاعر علاوه بر توصيف مظاهر مختلف طبيعي ، حاوي نكات ارزندة آموزشي ، تربيتي و رفتاري نيز هست كه همواره پاسداشت طبيعت ، احترام و حفظ گونههاي مختلف آن را به شيوة مستقيم و يا غير مستقيم به كودك آموزش مي دهد .



چکیده انگلیسی :

Within the last few years, serious steps have been taken to preserve natural resources, animals, fresh air, earth and water for the sake of environmental crises. Meantime, the literary society has taken steps and it has used tried to tempt people to be friend with nature and preserve the nature through its emotions and imagination. Notably, children's literature has an outstanding role in this regard because the child's character is not developed yet and his character can be trained. Henceforth, poetry and literature can penetrate into his mind to teach him necessary environmental trainings. Since children only rely on their observations, they have not been dealt with abstract concepts, they see their surrounding and nature much better than others. Thus, the poems describing the green environment can directly or indirectly affect them. Regarding the green and rich environment of Kurdistan, there is a high frequency and redundancy of poems with themes describing nature. The moral and behavioral themes are in the shadow of these poems. In most of Kurdish children's poems, nature is present as character, setting, theme, motif and the main subject in this research, we chose two prominent poets in this field and compared their poems and concluded that the theme of nature and preserving it is redundant and frequent in their poems. In their poems, the relationship between human and nature (child and animal) is either through teaching, and a manner of behavior that is full of motherly compassion and care, or through advice and guidance that directly points out the issues. These issues are uttered in such a way that they learn the nature. It is actually a precious capital, and human and nature are alongside each other, and human is not the owner and superior of nature, and he cannot treat it as he wants, and he should not be monopolistic, and he should leave this precious heritage undamaged to the forthcoming generations.



موضوع : علوم انسانی
کلمات کلیدی : طبیعت، انسان ،شعر کودک،زبان کُردی سورانی،شاعران كُرد .
کلمات کلیدی انگلیسی: Nature, human, children's poetry, Sorani Kurdish language, Kurdish poets.
مراجع :
- امین پور،قیصر(1385) شعر و کودکی،تهران:انتشارات مروارید. - بلتهایم،برونو(1384)،کودکان به قصه نیا دارند،ترجمة کمال بهروزنیا،ج3، تهران، انتشارات افکار. - پارساپور، زهرا (1391) بررسی ارتباط انسان و طبیعت در شعر، مجلۀ ادب فارسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران ، دوره2 ، شمار ة پیاپی 9،صص77-99. - پارساپور،زهرا(1392)ادبیات سبز،مجموع مقالات در نقد بومگرایان ادبیات فارسی،تهران: انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. - رسولنیا،محمد(1400)هه لپه رکیی باران،کرج: انتشارات مانگ. - رسولنیا،محمد(1398) هه قلی مه قو،بوکان: انتشارات زانکو. - رضایی،یونس(1398)مامه هه وره،سنندج: انتشارات مادیار. - رضایی،یونس(1398)مشکه بوره،سنندج: انتشارات مادیار. - رضایی،یونس(1398)ماسیله،سنندج: انتشارات مادیار. - شفیع آبادی،عبدالله(1372)،راهنمایی و مشاوره کودک،تهران:انتشارات سمت. - کیانوش،محمود(1379) شعر کودک در ایران،تهران: انتشارات آگاه. - قزل ایاغ،ثریا(1389) ادبیات کودک و نوجوان و ترویج خوانده،تهران، انتشارات سمت.
تعداد بازدید از مقاله : 829
تعداد دانلود فایل : 4

سایر شماره ها

دوره 6 (بهار و تابستان 1401) دوره 5 (پاییز و زمستان 1400) دوره 4 (بهار و تابستان 1400) دوره 3 (پاییز و زمستان 1399) دوره 2 (بهار و تابستان 1399) دوره 1 (پاییز و زمستان 1398)

مقالات پر بازدید