:: مقاله مرتبط با : جلد 2 ، شماره 1 , 1



نویسندگان :
علی اصغر بوند شهریاری1، اعظم بزرگی2،
استادیار دانشگاه پیام نور(مسئول)1، کارشناس ارشد دانشگاه پیام نور2
تعداد صفحات : 20
چکیده :

در حوزه زبان و ادبیات فارسی نقد آرکی تایپی نقد مدرن محسوب می شود و مبتنی بر نقد روانکاوانه براساس آرای روانشناس سوئیسی، کارل گوستاو یونگ، است. هدف اصلی این پژوهش یافتن و تقریر دلالت های معنایی برای اثبات آرکی تایپ های موجود در متن رمان نوجوان «پریان ه های لیاسند ماریس » اثر طاهره ایبد است. همچنین کارکردهای آرکی تایپ در سطح ثانویه متن بیان می شود. بسیاری از مفاهیم نمادین در این داستان همچون محوریت سفر دریایی، مرکزیت خاص اعداد سه و هفت، دریافت امدادهای غیبی، ماندالا و کهن الگوی «کودک » در موقعیت های کهن الگویی بیان می شود. آرکی تایپ ها ظرفیت ها و مضامین موروثی هستند که پیش از آنکه به آنها آگاه باشیم در ناخودآگاه جمعی ما وجود داشته اند و برای همه انسانها صرف نظر از نژاد و فرهنگ، معمول و عام هستند. اسطور ه ها و داستان های پریان در ادبیات جهان و ایران دارای ماهیت های اصلی و یکسانی اند که همان آرکی تایپ ها هستند. نقد آرکی تایپی گاه نقد اسطوره ای نیز خوانده می شود. آرکی تایپ ها گاهی برای رسیدن به خودآگاهی در نمادهای گوناگون طبیعی جلوه گر می شوند و در آثار هنرمندان نمود پیدا می کنند. بررسی و تحلیل کهن الگوها در متون ادبی کنار زدن لایه پیدای هر متن و رسیدن به ژرف ساخت و لایه دوم و ناپیدای آن اثر است. طاهره ایبد در رمان پریانه های لیاسند ماریس از سویی با دانستگی، وقوف و آگاهی و از سویی دیگر با شهود، و یا به عبارتی تحت تأثیر ضمیر ناخودآگاه خویش، نمادهای آرکی تایپی را به کار برده و به همین دلیل رمان به تصنع کشیده نشده است.



موضوع : علوم انسانی
کلمات کلیدی : آرکی تایپ/یونگ/ضمیر ناخودآگاه جمعی/ ادبیات نوجوان/ پریانه های لیاسند ماریس/ طاهره ایبد/
مراجع :

تعداد بازدید از مقاله : 24
تعداد دانلود فایل : 19

سایر شماره ها

دوره 7 (پاییز و زمستان 1401) دوره 6 (بهار و تابستان 1401) دوره 5 (پاییز و زمستان 1400) دوره 4 (بهار و تابستان 1400) دوره 3 (پاییز و زمستان 1399) دوره 2 (بهار و تابستان 1399) دوره 1 (پاییز و زمستان 1398)

مقالات پر بازدید