:: مقاله مرتبط با : جلد 6 ، شماره 5 , 5

Investigating the gender view in children's stories based on the growth magazines of the 1380s to 1395




نویسندگان :
زهرا رحمانی مقدم1، مهلا‌سادات حسینی صابر2،
دانش آموخته کارشناسی ارشد ادبیات کودک و نوجوان(مسئول)1، دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی2
تعداد صفحات : 10
چکیده :

ادبیات کودک و نوجوان زاییدۀ نیاز فطری بشر است و به گونه‌های مختلف در طول تاریخ وجود داشته است؛ به تعبیری از روزهای آغازین دوران جنینی همراه با نجواهای مادر با فرزند درونش ادبیات کودک نیز شکل می‌گیرد. این نوع ادبی باید به تربیت نسل‌های آینده آنچنان‌که نه جبری باشد و سرشار از آموزش و نه رهایافته و منفعل بپردازد، بلکه باید به نیازهای لذت و آموزش غیررسمی توامان پاسخ دهد. در دهه‌های اخیر این لزوم توجه به کودک و نوجوان افزایش یافته اســت و کتاب‌ها و مجلات مستقلی برای این گروه‌های سنی منتشر می‌شوند. آنچه مسلم است این است که این آثار از پرداخت به کلیشه‌های سنتی جدا نبوده‌اند. یکی از انواع مستقل این نشریات، مجلات و ماهنامه‌های آموزشی رشد هستند که تحت نظارت آموزش و پرورش و به عنوان اولین و اصلی‌ترین منبع مطالعۀ غیردرسی در اختیار کودک و نوجوان قرار می‌گیرد. ما در این پژوهش قصد داریم با بررســی پانزده ســالۀ داستان‌های مجلات رشد نوآموز سیر تأثیر و تأثر نویسندگان زن و مرد را از کلیشه‌ها و باورهای سنتی بررسی کرده و آسیب‌های احتمالی و پیشنهاداتی ضمنی را پیش رو آوریم. در این پژوهش آن دسته از داستان‌های مجلات که با عنوان قصه یا داستان بودند، انتخاب شده و از حیث پرداخت به کلیشه‌های جنسیتی و جنسیت نویسندگان مورد بررسی قرار گرفتند. تلاش ما بر این بود که با بررسی آماری این مجلات به فرضیات موجود دست یافته و راه‌حل‌هایی برای تقلیل کلیشه‌های سنتی ارائه شود.



موضوع : علوم انسانی
کلمات کلیدی : نقش‌آموزی، کودک، جنسیت، مغز، فرهنگ، اجتماع، کلیشه.
مراجع :

تعداد بازدید از مقاله : 7
تعداد دانلود فایل : 3

سایر شماره ها

دوره 7 (پاییز و زمستان 1401) دوره 6 (بهار و تابستان 1401) دوره 5 (پاییز و زمستان 1400) دوره 4 (بهار و تابستان 1400) دوره 3 (پاییز و زمستان 1399) دوره 2 (بهار و تابستان 1399) دوره 1 (پاییز و زمستان 1398)

مقالات پر بازدید