:: مقاله مرتبط با : جلد 5 ، شماره 4 , 4
The effect of electronic storytelling on the development of social skills and emotional regulation of mentally retarded children
نویسندگان :
علیاکبر کمالینهاد1، حسین حسن زاده ویایی2، سمیه نوایی3،عضو هیئت علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان تهران(مسئول)1، مدرس دانشگاه فرهنگیان تهران(مسئول)2، کارشناسی علوم تربیتی3
تعداد صفحات : 12
چکیده :
اجتماعی شدن در دوران کودکی اهمیت بیشــتری دارد و میتواند بر شخصیت کودک و تنظیم هیجان در او بسیار مؤثر باشــد و در میان شیوههای آموزش آن به کودکان، قصهگویی، از نقش و جایگاه ویژهای برخوردار است. پژوهش حاضر، از نوع شبه آزمایشی و همراه با پیشآزمون-پسآزمون گروه کنترل، به بررسی تأثیر قصهگویی الکترونیکی بر رشدمهارتهای اجتماعی و تنظیم هیجان دانشآموزان پسر کمتوان ذهنی انجام شده است. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ دانشآموزان پسر کمتوان ذهنی آموزشگاه استثنایی گلستان یک در شهرستان بهارستان یک بوده است. در این پژوهش سی نفر از این دانشآموزان با استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه پانزده نفری آزمایش و کنترل تعیین شــدند. گروه آزمایش به مدت سه ماه، طی دوازده جلسۀ بیست دقیقهای، تحت آموزش مهارتهای اجتماعــی و تنظیم هیجان با روش قصهگویی الکترونیکی قرار گرفتند. دادهها پس از اتمام جلســات جمعآوری و با اســتفاده از آزمون تحلیل کوواریانسی تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای اجتماعی از طریق قصهگویی الکترونیکی در بهبود و تقویت مهارتهای اجتماعی، تنظیم هیجان و برقراری ارتباط مؤثر و همراه با احترام در دانشآموزان کمتوان ذهنی مؤثر است.
موضوع : علوم انسانی
کلمات کلیدی : قصهگویی الکترونیکی، مهارت اجتماعی، تنظیم هیجان، کودکان کمتوان ذهنی، دورۀ ابتدایی.
مراجع :
تعداد بازدید از مقاله : 9
تعداد دانلود فایل : 4
© کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد .
طراحی و پیاده سازی شده توسط : فرازنت ( پورتال آنلاین مدیریت و داوری مجله ) ویرایش 7.1