:: مقاله مرتبط با : جلد 5 ، شماره 4 , 4
Investigating the social and educational components in the poems of prominent poets of children's and adolescent literature (relying on the works of Asadullah Shabani, Jafar Ebrahimi and Afshana Shabannejad)
نویسندگان :
مریم علایی1، قدمعلی سرامی2،دکترای زبان و ادبیات فارسی(مسئول)1، دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی2
تعداد صفحات : 10
چکیده :
ادبیات کودک نقش مهم و مؤثری در پرورش کودکان و نهادینه کردن ارزشهای تربیتی، اخلاقی و اجتماعی دارد. شــعر کودک بخش اساســی این نوع ادبیات را تشکیل میدهد و به عنوان یکی از ابزارهای تربیتی در این میان نقشی مهم ایفا میکند. بیان مناســب مضامین تربیتی و مفاهیم ارزشی در قالب شعر نقش انکارناپذیر و به سزایی در شکل دادن به شخصیت و جهانبینی کودک دارد، لیکن یکی از گستردهترین و زیباترین انواع ادبی کودک در ایران، به ویژه در دورۀ معاصر، جلوۀ ادبیات تعلیمی در آثار کودک اســت. به گونهای که بسیاری از شاعران کودک و نوجوان از میان انواع ادبی به این نوع ادبی توجه شایانی کردهاند. «اسدالله شعبانی،» «جعفر ابراهیمی» و «افسانه شعباننژاد» از شــاعران شــاخص و مطرح حوزۀ ادبیات کودک و نوجوان هستند که به نقش و اهمیت این مفاهیم پی برده و از آن به عنوان ابزاری برای پرورش نســلی پویا، توانمند و ژرفاندیش بهره گرفتهاند. هدف پژوهش حاضر بررسی و بازنمایی عناصر و مؤلفههای اجتماعی و تربیتی در آثار و اشعار شاعران یاد شده است. پژوهش پیش رو مطالعهای نظری است که به شــیوۀ پژوهش کتابخانهای و روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد، اشعار شــاعران مورد مطالعه مبتنی بر مضامین و مؤلفههای تعلیمی برجســته و قابلپژوهش در حوزۀ شعر کودک ازجمله: همدلی، نوعدوســتی، صلحطلبی، روحیۀ تلاشگری و وطندوستی است و مفاهیم اجتماعی-تربیتی ازجمله مفاهیم کاربردی این سه شاعر است.
موضوع : علوم انسانی
کلمات کلیدی : شعر کودک، مؤلفههای تعلیمی، اسدالله شعبانی، جعفر ابراهیمی، افسانه شعباننژاد.
مراجع :
تعداد بازدید از مقاله : 10
تعداد دانلود فایل : 6
© کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد .
طراحی و پیاده سازی شده توسط : فرازنت ( پورتال آنلاین مدیریت و داوری مجله ) ویرایش 7.1