:: مقاله مرتبط با : جلد 5 ، شماره 4 , 4
Re-creation and rewriting in children's educational literature based on the old texts of Qaboosnameh-Siyastnameh of the 60s to 90s.
نویسندگان :
مرجان ریحانیان مشهدی1، بهاره محمد زاده2،کارشناس ارشد ادبیات کودک و نوجوان دانشگاه شهید بهشتی(مسئول)1، دانشجوی دکترای دانشگاه آزاد2
تعداد صفحات : 12
چکیده :
ادبیات کهن ایران منبع پایانناپذیری برای تولید محصولات فرهنگی متنوع برای همۀ گروههای سنی است و چگونگی روایت نویســندگان از این منبع ماندگار بسیار حائز اهمیت است. تعلیم و تربیت همواره یکی از نخستین دغدغههای زندگی بشر بوده و بهتدریج با پیدایش و تکامل ادبیات و تقسیم آن به انواع مختلف بسیاری از ادیبان بر آن شدند تا با درآمیختن ادب و آموزههای پرورشــی راه را برای تعلیم و تربیت هموار کنند و بدین ترتیب ادب تعلیمی شکل گرفت. ادبیات تعلیمی ادبیاتی است که خوشبختی انسان را در گرو بهبود رفتار اخلاقی او میداند. از آنجا که ایران مهد ادبیات تعلیمی است، بسیاری از نویسندگان از گذشته تا به اکنون متون کهن را مبنا و معیار کار خود قرار دادهاند تا براساس ذوق ادبی، ذهنیات و تخیل خود آن را دوباره آفریده و یا با باز نوشتن آن اثر کهن به زبان امروزی و مناسبسازی آن بهلحاظ فرم و محتوا اقتباسی از متون تعلیمی کهن را برای مخاطب خود به ارمغان آورند. قابوسنامه و سیاستنامه ً ازجمله کتب برجسته و حائز اهمیت متون تعلیمی و اندرزی است که بارها بازنویسی و بعضا بازآفرینی شدهاست. در مقالۀ حاضر آمار بازآفرینی و بازنویسی این دو اثر کهن در ادبیات داستانی کودک و نوجوان طی دهههای شصت تا نود رصد شده و یکنواختی بازتولید و اثرگذاری آن مورد بررسی قرار گرفتهاست.
موضوع : علوم انسانی
کلمات کلیدی : ادب تعلیمی، بازآفرینی، بازنویسی، قابوسنامه، سیاستنامه.
مراجع :
تعداد بازدید از مقاله : 9
تعداد دانلود فایل : 4
© کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد .
طراحی و پیاده سازی شده توسط : فرازنت ( پورتال آنلاین مدیریت و داوری مجله ) ویرایش 7.1