:: مقاله مرتبط با : جلد 4 ، شماره 3 , 3

.Character analysis in the children's story "Al-Qandil al-Saghir" by Ghassan Kanfani based on John Searle's model of speech acts




نویسندگان :
طیبه سیفی1، سارا خرمی2،
استادیار زبان و ادبیات عربی دانشگاه شهید بهشتی(مسئول)1، دانش آموخته‌ی دکترای زبان و ادبیات عربی دانشگاه شهید بهشتی2
تعداد صفحات : 10
چکیده :

یکی از نظریه‌های تحلیل متن نظریۀ کنش گفتاری اســت که می‌توان براساس آن متن را در لایه‌های کوچک‌تر زبانی یعنی جمله تحلیل کرد. این نظریه همچنین به پژوهشــگر کمک می‌کند لایه‌های پنهان متن را کشف کند و اهداف پنهان نویســنده در متن را در اختیار مخاطب قرار دهد. از آنجا که ادبیات کودکان نقش مهمی در انتقال ارزش‌های اخلاقی و اجتماعی و شــکل‌گیری شخصیت کودک دارد، شایسته است آثار ادبی در کودکان به گونه‌ای نگارش یابند که کودک را برای ایفای نقش مثبت در جامعه آماده کنند. تحلیل داســتان‌های کودکانه بر مبنای نظریۀ کنش‌های گفتاری نقش مهمی در شناســاندن هرچه بهتر شخصیت‌های داستان و نیت‌های آنان ایفا می‌کند. با توجه به نقش مؤثر و سازنده شخصیت‌های داستان در انتقال ارزش‌های والای انسانی به کودکان و تأثیرگذاری در تربیت و رشد آنها جستار پیش‌رو بر آن است تا با بررسی و تحلیل شخصیت‌های داستان «القندیل الصغیر» غسان کنفانی بر مبنای نظریۀ کنش‌های گفتاری ســرل و با روش توصیفی-تحلیلی شخصیت‌های این داستان و چگونگی ارتباط آنها با یکدیگر را توصیف و تحلیل کند. نتایج پژوهش نشانگر این است با توجه به اهداف آموزشی، اخلاقی و اجتماعی کنفانی در این داستان کنش اظهاری بیشترین بسامد را دارد، اما نظر به عدم تعهدپذیری گروه سنی مورد نظر نویسنده کنش تعهدی کمترین بسامد را داراست.



موضوع : علوم انسانی
کلمات کلیدی : ادبیات کودک، نظریه کنش‌های گفتاری، شخصیت، غسان کنفانی، القندیل الصغیر.
مراجع :

تعداد بازدید از مقاله : 7
تعداد دانلود فایل : 3

سایر شماره ها

دوره 7 (پاییز و زمستان 1401) دوره 6 (بهار و تابستان 1401) دوره 5 (پاییز و زمستان 1400) دوره 4 (بهار و تابستان 1400) دوره 3 (پاییز و زمستان 1399) دوره 2 (بهار و تابستان 1399) دوره 1 (پاییز و زمستان 1398)

مقالات پر بازدید