:: مقاله مرتبط با : جلد 4 ، شماره 3 , 3
The interaction of image and text in the picture book "Seven Readers of Haft Razm" based on Perry Nodelman's text-image theory
نویسندگان :
مریم موسوی1، حسین قربان پور2،دانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کاشان(مسئول)1، ستادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یزد2
تعداد صفحات : 10
چکیده :
کتاب تصویری گونه ای از کتاب کودک است که در آن متن و تصویر اجزای مستقلی هستند که به موازات یکدیگر پیش می روند و کنشگری میکنند تا کلیت کتاب را سامان دهند. در این میان برخی از نظریه پردازان ادبیات کودک، مانند پِری نودلمن، به هویت مستقل و ویژۀ تصویر بیش از متن توجه داشته و برای آن در انتقال اطلاعات و پیام و ارتباط متن و تصویر کارکردهای شش گانه متصور شده اند. اگرچه سال هاست که کتابهای تصویری در حوزۀ بازنویسی و بازآفرینی در ایران تولید میشوند، همواره متن در انتقال مفهوم و روایت از تصویر پیشی گرفته است و تصاویر غالباً برای تزئین و پیروی از متن در این کتابها به کار رفتهاند. این پژوهش که از منظر هدف کاربردی و از منظر تحلیل داده ها کیفی است، در پی یافتن ویژگی های پیوند متن و تصویر در کتاب تصویری هفت خوان و هفت رزم براساس پیوندهای شش گانۀ متن و تصویر در نظریۀ نودلمن است. این پژوهش کتاب هفت خوان و هفت رزم با تصویرگری نیلوفر میرمحمدی و متن زهره پریرخ به عنوان یکی از نمونه هایی که تصویر در آن فراتر از متن حرکت می کند و روایت کتاب را شکل می دهد، برگزیده تا براساس نظریۀ نودلمن مورد بررسی قرار گیرد. یافته های این پژوهش دال بر این است که این کتاب نمونۀ موفقی از بازنویسی تصویری شاهنامه است، چراکه تصاویر این کتاب اطلاعاتی فراتر از متن در اختیار مخاطب قرار می دهند، از این جهت پیام متن را قوت بخشیده و خوانش های جدیدی را متناسب با سلیقۀ مخاطب معاصر ایجاد می کنند. همگی تصاویر کتاب در گونۀ سوم در تقسیم بندی نودلمن قرار می گیرند. کتاب هفت خوان و هفت رزم در متن و تصویر دارای نشانه های برساختۀ مؤلف و یا نشانه هایی قراردادی است و مخاطب را دعوت می کند تا با درهم بافتن این نشانه های تصویری و متنی مفهوم و روایت کتاب را دریافت کند و داستان کهن ضحاک را در بستر وقایع روز بازخوانی کند.
موضوع : علوم انسانی
کلمات کلیدی : کنش گفتاری، باشو غریبه کوچک، سرل، کودکان.
مراجع :
استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یزد
تعداد بازدید از مقاله : 13
تعداد دانلود فایل : 5
© کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد .
طراحی و پیاده سازی شده توسط : فرازنت ( پورتال آنلاین مدیریت و داوری مجله ) ویرایش 7.1