:: مقاله مرتبط با : جلد 4 ، شماره 3 , 3
"Ideologies hidden in the text of the animation "Monster Factory
نویسندگان :
جواد دهقانیان1، امیرحمزه حسن زاده2،دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز(مسئول)1، کارشناس ارشد ادبیات کودک و نوجوان دانشگاه هرمزگان2
تعداد صفحات : 14
چکیده :
ایدئولوژی مهمترین مفهوم در زندگی انسان امروز است که به صورت پیدا و پنهان در تمامی جنبههای زندگی رسوخ کرده است. ایدئولوژی های نهفته بیشترین تأثیر را بر ناخودآگاه افراد دارند. دوران کودکی به عنوان بخش مهمی از زندگی انسان در احاطۀ انواع ایدئولوژی هاست. در روزگار ما رسانهها و خصوصاً انیمیشن به ابزاری قدرتمند در انتقال ایدئولوژی به کودکان درآمدهاند. قدرت بالای آنها در جذب مخاطب این رسانه را به بستر مناسبی برای انتقال ایدئولوژی تبدیل کرده است. در اینجا انیمیشن کارخانۀ هیولاها با توجه به فروش فوقالعاده و محبوبیتی که کسب کرده، مورد مطالعه قرار گرفته است. در این پژوهش به روش تحلیل محتوایی جنبههای مختلف و ناپیدای ایدئولوژی در این انیمیشن مورد بررسی قرار گرفتهاست. ایدئولوژی های به کار رفته در این انیمیشن بسیار متنوع و گسترده اند و از جنبه های مختلف مانند: ایدئولوژی محبوبیت هیولاها، ایدئولوژی در ساخت شخصیتها، ایدئولوژی سیاسی در متن، ایدئولوژی عاطفی و روانی و ایدئولوژی ماهیت فلسفی انسان مورد بحث و بررسی قرار گرفته اند. نتایج نشان دهندۀ این است که هرکدام از این موارد به وسیلۀ تکنیک های خاصی با متن ادغام شده اند و بر روی ناخودآگاه فرد تأثیر میگذارند. معیارهای ارزشی تحقیق حاضر در تأیید ایدئولوژی هایی است که در متن انیمیشن به کار رفته اند، اما هیچ گونه تطابقی با هیچ جامعه یا فرهنگ خاصی صورت نگرفت و تنها به عنوان یک بررسی تشریحی بیان شدهاست.
موضوع : علوم انسانی
کلمات کلیدی : ایدئولوژیهای نهفته، انیمیشن، کارخانهی هیولاها.
مراجع :
تعداد بازدید از مقاله : 11
تعداد دانلود فایل : 4
© کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد .
طراحی و پیاده سازی شده توسط : فرازنت ( پورتال آنلاین مدیریت و داوری مجله ) ویرایش 7.1