:: مقاله مرتبط با : جلد 4 ، شماره 3 , 3



نویسندگان :
زهرا جورابچی1، مهدی ماحوزی2،
دانش آموختۀدکتری زبان و ادبیات فارسی(مسئول)1، استاد دانشگاه ازاد اسلامی2
تعداد صفحات : 9
چکیده :

پژوهش حاضر با در نظر گرفتن مؤلفه های صلح و دوستی در منشور صلح یونسکو به بازتاب این فرهنگ در ادبیات داستانی کودکان سرزمین ما پرداخته است. به این منظور با استفاده از روش تحقیق کتابخانه ای پنجاه کتاب داستان که در بازۀ زمانی دهه های ۷۰ و ۸۰ تألیف و منتشر گشته، بررسی شد و نهایتاً ۱۴ مجلد که منحصراً به گروه سنی "ب" اختصاص داشت، تحلیل محتوا گردید. سپس انواع روش های ترویج فرهنگ صلح و آموزش آن به کودکان در این آثار واکاوی شد. نتیجۀ تحقیق نشان داد که هرچند اکثر کتب داستانی مبلغ صلح و دوستی هستند، اما بیشترین توجه مربوط به مؤلفه های عشق، دوستی و همکاری است و به بسیاری دیگر از گزاره های فرهنگ صلح که برای همزیستی مسالمت آمیز در جامعه لازم و ضروری است، التفاتی صورت نگرفته.



موضوع : علوم انسانی
کلمات کلیدی : صلح، یونسکو، حقوق کودک، ادبیات داستانی
مراجع :

تعداد بازدید از مقاله : 8
تعداد دانلود فایل : 4

سایر شماره ها

دوره 7 (پاییز و زمستان 1401) دوره 6 (بهار و تابستان 1401) دوره 5 (پاییز و زمستان 1400) دوره 4 (بهار و تابستان 1400) دوره 3 (پاییز و زمستان 1399) دوره 2 (بهار و تابستان 1399) دوره 1 (پاییز و زمستان 1398)

مقالات پر بازدید