:: مقاله مرتبط با : جلد 12 ، شماره 7 , 7

Transcription of two stories "Mashu dar meh" and "Hasti" by Farhad Hasanzadeh based on Searle's theory of speech action




نویسندگان :
سحر حسین‌زاده1، بتول واعظ2،
1، 2
تعداد صفحات : 127
چکیده :

داستان «هستی» و «ماشو در مه» با مخاطب داستانی نوجوان، دربردارنده انواع مختلفی از کنش‌‌‌‌های زبانی هستند که هر یک می-تواند هدفی متفاوت را در ژرف‌‌‌‌ساخت خود داشته باشد. بررسی هر یک از این داستان‌‌‌‌ها با رویکرد نظریه کنش گفتار جان. آ. سرل نشان می‌‌‌‌دهد که جملات زبانی در عین داشتن معنایی ظاهری، می‌‌‌‌توانند معنایی دیگر در ژرف‌‌‌‌ساخت خود داشته باشند. دستیابی به هر یک از این معانی ثانویه، مستلزم توجه به بافت موقعیتی داستان و شرایط گوینده در هنگام ادای جملات است. جان.آ. سرل پس از بررسی هر یک از گزاره‌‌‌‌های نظریه آستین در خصوص مفهوم ثانویه کلام، به پنج گزاره متفاوت می‌‌‌‌رسد. طبق نظریه او، کلام می‌‌‌‌تواند پنج معنای ثانویه در خود داشته باشد: 1) کنش اظهاری، 2)کنش ترغیبی، 3)کنش عاطفی، 4)کنش اعلامی و 5) کنش تعهدی. پژوهش حاضر چگونگی ارتباط میان کارگفت‌‌‌‌های کلامی جان. آ. سرل و کیفیت رشدی کودکان و نوجوانان را نشان می‌‌‌‌دهد. با تطبیق این نظریه بر کارگفت‌‌‌‌های زبانی دو داستان به این نتیجه رسیدیم که: 1) در داستان «هستی» تمام کارگفت‌‌‌‌های کلامی نهاده جان. آ. سرل بازنمایی می‌‌‌‌شود و کنش اظهاری بیشترین بسامد را دارد. 2) در داستان «ماشو در مه» نیز تمام کنش‌‌‌‌های اظهاری، عاطفی، ترغیبی، تعهدی و اعلامی به‌‌‌‌کار‌‌‌‌رفته‌‌‌‌اند و کنش اظهاری بیشترین کاربرد را دارد. 3) بازنمایی کاربرد این کارگفت‌‌‌‌های کلامی چگونگی تحقق مولفه‌‌‌‌های یک رشد سالم در کودکان و نوجوانان را نشان داده‌‌‌‌است. در داستان هستی، همواره رخدادهایی مشابه با وقایع زیسته مخاطبان اثر، به چشم می‌‌‌‌خورد که نویسنده در قالب گفتار و عملکرد شخصیت-های داستان، آن‌‌‌‌ها را بازنمایی می‌‌‌‌کند؛ این بازنمایی بیانگر موانعی در برابر شکل‌‌‌‌گیری هویت کودک و رشد سالم او است. در مقابل، داستان ماشو در مه نیز رخدادی مشابه و غیرنو را به تصویر می‌‌‌‌کشد که بیانگر تلاش شخصیت‌‌‌‌های داستانی در جهت دست‌‌‌‌یابی به هدفی یکسان و تاکید بر احتیاجات افراد در مسیر رشد فردی است.



چکیده انگلیسی :

The stories "Hasti" and "Mashu in meh" with a teenage narrative audience contain different types of language actions, each of which can have a different purpose in its deep structure. Examining each of these stories with the approach of John's speech act theory. A. Searle shows that linguistic sentences, while having an external meaning, can have another meaning in their deep structure. Achieving each of these secondary meanings requires paying attention to the situational context of the story and the speaker's circumstances while delivering the sentences. John A. After examining each of the statements of Austin's theory regarding the secondary meaning of the word, Searle arrives at five different statements. According to his theory, words can have five secondary meanings: 1) declarative action, 2) persuasive action, 3) emotional action, 4) declarative action and 5) obligatory action. The current research on the relationship between John's verbal work. A. It shows the growth quality of children and teenagers. By applying this theory to the linguistic works of two stories, we came to the conclusion that 1) in the story "Being", all the verbal works of John. A. Serel is represented and the declarative action has the highest frequency 2) in the story "Masho Dar Meh", all the declarative, emotional, persuasive, commitment and declarative actions are used and the declarative action is the most used 3) Representation of the application of these verbal tasks has shown how to realize the components of a healthy development in children and adolescents. In the story of existence, there are always events similar to the lived events of the audience of the work, which the author represents in the form of speech and actions of the characters of the story; This representation represents obstacles against the formation of the child's identity and his healthy development. On the other hand, the story of Masho in the fog also portrays a similar and not new event, which expresses the efforts of the characters in the story to achieve the same goal and emphasize the needs of people in the path of personal growth. Key words: existence, mashu in the fog, child and adolescent supervision, independence, child and adolescent growth, John. A. Searle, speech act.



موضوع : علوم انسانی
کلمات کلیدی : هستی، ماشو در مه، تشرف کودک و نوجوان، استقلال‌طلبی، رشد کودک و نوجوان، جان. آ. سرل، کنش گفتار.
مراجع :

تعداد بازدید از مقاله : 7
تعداد دانلود فایل : 3

سایر شماره ها

دوره 7 (پاییز و زمستان 1401) دوره 6 (بهار و تابستان 1401) دوره 5 (پاییز و زمستان 1400) دوره 4 (بهار و تابستان 1400) دوره 3 (پاییز و زمستان 1399) دوره 2 (بهار و تابستان 1399) دوره 1 (پاییز و زمستان 1398)

مقالات پر بازدید