:: مقاله مرتبط با : جلد 2 ، شماره 1 , 1

A critical look at the content of children's works




نویسندگان :
محمود فیروزی مقدم1، مهیار علوی مقدم2، علیرضا صغیر3،
استادیار دانشگاه آزاد(مسئول)1، دانشیار دانشگاه حکیم سبزواری2، دانشجو دکترای زبان و ادبیات فارسی3
تعداد صفحات : 14
چکیده :

آثار ادبی کودکان باید با مفاهیمی ساده، روان و زیبا عرضه شوند؛ چه بسیار موضوعات ارزشمندی که به دلیل بیان نادرست به خوبی القا نمی شوند. مفاهیم بلند دینی چون توحید، معاد، نبوت، مسجد، نماز، شهید و مفاهیم اجتماعی و اخلاقی چون دوستی، همکاری و تعاون، سلام کردن، پاکی و... گاه در ساختی نامناسب و بیانی غیرهنرمندانه و غیرکودکانه طرح و به جای تأثیر، گریز و پرهیز را باعث می شوند. نگاه انتقادی به درون مایۀ آثار کودکان و نوجوان از دو منظر کلی قابل بررسی خواهد بود؛ گاه نویسندگانِ این حوزه به جای توجه به نیازهای مخاطب، صرفاً با هدف آماده کردن و آموزش دادن وی، دست به خلق اثر می زنند، نگارش اینگونه آثارِ صرفاً تعلیمی و تهذیبی و فاقد عناصر لذت آفرین، چندان با ذوقیات مخاطب همخوانی نخواهد داشت. نگاه انتقادی دیگری نیز می توان به درون مایۀ آثار کودک و نوجوان داشت. برخی از نویسندگان بدون توجه به قدرت درک مخاطب اثری را پدید می آورند که فهم آن از توان کودک فراتر است؛ بدیهی است که هر نوع مفاهیم و مضامینی در سطح درک مخاطب نیست. پژوهشگر با نگاهی انتقادی برخی از کاربردهای نادرست یا مغرضانۀ درو ن مایه را در آثار کودکان مورد بررسی قرار می دهد و معتقد است آثار ادبی این گروه باید مورد توجه جدی قرار گیرد؛ چرا که این مخاطبان هنوز به درجه ای از ادراک نرسیده اند که بتوانند آثار پیچیدۀ ادبی را درک کنند. روش تحقیق توصیفی-تحلیلی و گردآوری داده ها اغلب به روش کتابخانه ای است.



موضوع : علوم انسانی
کلمات کلیدی : آثار کودک/ انتقاد/ محتوای اثر/
مراجع :

تعداد بازدید از مقاله : 12
تعداد دانلود فایل : 4

سایر شماره ها

دوره 7 (پاییز و زمستان 1401) دوره 6 (بهار و تابستان 1401) دوره 5 (پاییز و زمستان 1400) دوره 4 (بهار و تابستان 1400) دوره 3 (پاییز و زمستان 1399) دوره 2 (بهار و تابستان 1399) دوره 1 (پاییز و زمستان 1398)

مقالات پر بازدید